Historiefortelling

7 måter å bygge opp handlingen i animasjonsfilmer på

 

Alle filmer trenger en handling, din animasjonsfilm er intet unntak. Hvordan bygger du opp en handling som engasjerer målgruppen din? Det finnes heldigvis noen oppskrifter som beviselig fungerer. Litt avhengig av hva du ønsker å oppnå, hvem du skal nå ut til eller hvilket budskap du ønsker å formidle anbefaler vi at du bruker én av disse oppskriftene til å bygge opp handlingen i din animasjonsfilm.

Her får du 7 ulike oppskrifter som fungerer, som du kan bruke når du skal bygge opp handlingen i din animasjonsfilm.

Innledning til historiefortelling

Du har kanskje ikke tenkt over det, men alle gode historier har en del fellestrekk. Det er mer enn at de har en begynnelse, en handling og en slutt. På samme måte som gode bøker, serier og filmer bygger på en god historie og har et godt oppbygd narrativ, kan vi bygge markedskommunikasjon etter de samme prinsippene.

Det er nemlig ikke rene tilfeldigheter som avgjør hvilke filmer eller serier som blir populære, og hvilke som ikke gjør det. Vi mennesker engasjeres av gode historier fordi hjernen vår er programmert til det. Historier hjelper hjernen vår å sortere og forstå informasjon. Derfor blir historiefortelling så virkningsfullt, også i markedsføring.

For at en historie skal bli god så er det noen ingredienser som må være på plass. Jeg like å bruke sammenlikningen med å bake skoleboller. Det er fare for at skolebollene blir ganske triste hvis du ikke har i gjær. I tillegg bør ingrediensene settes sammen i en bestemt rekkefølge. For å holde oss til skolebollene så blir de bedre med gjær, men de blir kanskje ikke den helt store salgssuksessen likevel hvis du legger på melis og kokos før steking, og vaniljekremen etter. Da blir det ett eller annet som ikke stemmer helt.

Ingredienser i en god historie

Historiefortelling er både en kunst og et fag. Noen er gode historiefortellere av natur, andre må lære seg det, og det krever både litt kunnskap og ganske mye øvelse. Nå skal du etter hvert få god hjelp av en av våre manusforfattere, men samtidig er det en stor fordel om utgangspunktet deres er så godt som mulig. Ingen kjenner produktet, tjenesten eller markedet ditt bedre enn deg. Det gjør deg til den som har de aller beste forutsetningene til å si noe om hvordan ditt produkt best kan presenteres. Selv om oppskriften nedenfor er en ganske forenklet fremstilling så utgjør disse ingrediensene likevel alle komponentete som historie trenger for å bli god.

Problem

Kjernen i enhver god historie er et problem som må løses. Ved å presentere problemet tidlig i historien fanger man oppmerksomhet og vekker interesse.

Helten

Veldig kort fortalt så trenger alle gode historier en helt. Når vi bruker historiefortelling i markedsføring og markedskommunikasjon så ønsker vi å plassere kunden i rollen som helten.

Side Kick

Alle helter har en side kick, guide, veiviser eller hjelper. En som kan hjelpe helten å løse problemet, gi støtte når det treng, en plan for hvordan problemet kan og oppfordre helten til handling. Det er denne rollen vi ønsker å innta som bedrift eller plassere bedriften vår i.

Løsning

Når vi presenterer løsningen på problemet er det selve klimakset i historien. Med produktet i hånd er målet oppnådd og helten kan gå tilbake til sitt lykkelig liv.

Oppsummering

Når vi oversetter dette til markedskommunikasjon så har vi løsningen på problemet som kunden står overfor. Vi oppfordrer kunden til handling og viser han/henne hvordan livet kan være når problemet er løst.

Hvis du vil lære mer om historiefortelling og hvordan du kan bruke i markedsføring og markedskommunikasjon kan jeg anbefale to bøker av Donald Miller. Han har utformet en modell og et rammeverk som er relativt enkelt å forstå, og som kan brukes av alle. Med litt trening kan de fleste bli ganske gode på dette rammeverket. De 2 bøkene er:

  • Building a story brand
  • Marketing made simple

Du kan også lese denne artikkelen som går mer i dybden på de ulike ingrediensene.

De 7 metodene

Med den korte innføringen i historiefortelling har du et godt grunnlag for å vurdere hvilken av de 7 metodene nedenfor som best passer til å formidle ditt budskap.

Meet Bob metoden

 

Meet Bob metoden for historiefortelling

I ‘Meet Bob’ metoden bruker vi en fiktiv eller ekte kundehistorie for å formidle et budskap om produktet eller tjenesten din. Modellen har 6 scener; først introduseres man for ‘’Bob’’, dernest problemet han står overfor. Når problemet er presentert med både en fysisk, emosjonell og filosofisk dimensjon er det på tide å presentere løsningen, altså produktet eller tjenesten din.

Du bygger tillit gjennom å forklare hvordan det fungerer før du forsterker løsningen ved vise resultatet. Avslutt med en klar og tydelig call-to-action slik at kunden ikke er noen som helst tvil om hvilken handling han eller hun må foreta seg for løse problemet.

La oss ta et eksempel (for ordensskyld, det er fiktivt);

‘’Dette er Bob (introduksjon), han har i årevis slitt med stygge kviser (fysisk problem) i ansiktet som har gitt ham så dårlig selvtillit at han ikke tør å gå ut. Nå sliter han med ensomhet og depresjon (emosjonell dimensjon). Hvorfor må det være sånn (filosofisk dimensjon, urettferdighet)?

Sannheten er at det trenger ikke å være sånn (åhhh, gjør det ikke?). Vår nye Anti Acne Ultra fjerner effektivt kviser i løpet 2-3 uker (løsning). Etter flere år med forskning har vi utviklet Antidermaklarium, et aktivt virkestoff gir effektiv og skånsom fjerning av kviser (forklaring som bygger tillit – hvordan).

Nå er Bob kvisefri og har fått tilbake selvtilliten! Endelig tør han å gå ut igjen, han tør til og med kontakt med nye mennesker. Takket være Anti Acne Ultra kan Bob igjen se lyst på livet, sammen med gode venner (resultat).

Kjøp Anti Ancne Ultra på ditt nærmeste apotek i dag (call-to-action) – nyt en helt ny og kvisefri hverdag i løpet av noen uker (vis en bedre fremtid).’’

Secret Sauce metoden

secret sauce metoden for historiefortelling

Denne metoden er perfekt hvis man skal presentere noe som er nytt eller kanskje ukjent for de fleste. Som navnet tilser har man her en ‘’hemmelig ingrediens’’ som utgjør den store forskjellen.

Den er ikke helt ulik ‘Meet Bob’ metoden som jeg beskrev over, men den er litt enklere og går mer rett på sak.

 

Start med å beskrive problemet. Husk at det må være et reelt problem som målgruppen opplever og føler på. Ikke glem at alle problemer også har en emosjonell og en filosofisk dimensjon. Får du med de vil opplevelsen av problemet du beskriver bli mye sterkere for målgruppen.

Når du har beskrevet problemet, kommer løsningen. Din hemmelige ingrediens som løser problemet. Forklar så hvordan og hvorfor det fungerer og avslutt med en klar og tydelig call-to-action.

 

Jaw Dropping metoden

jaw dropping metoden for historiefortelling

Denne metoden har en litt annerledes tilnærming enn de to metodene jeg har beskrevet over. Her bruker man statistikk eller data for å forklare, bygge tillit og skape troverdighet omkring problemet man introduserer publikummet for.

Jaw Dropping metoden kan være veldig effektiv når man skal presentere et problem mange ikke er klar over finnes. Som i eksempelet nedenfor med hjemmesider; alle bedrifter har en hjemmeside, men det er veldig mange bedrifter ikke har kunnskap om hva som gjør en hjemmeside god eller dårlig.

 

Vi starter med å presentere et problem, men vi bruker altså statistikk for å presentere det. Målgruppen skal få en ‘’Hva!?! Er det virkelig sånn?’’ (jaw dropping) opplevelse, for dette var noe de virkelig ikke var klar over.

Følg opp med en presentasjon av bedriften din og hvorfor akkurat dere er de som kan hjelpe kundene å løse dette problemet. Deretter forklarer du hvordan dere hjelper kundene deres å løse problemet. Avslutt med en klar og tydelig call-to action, altså hva må kunden gjøre for å få deres hjelp.

La oss ta en eksempel på Jaw Dropping metoden. Web Wixer lager hjemmesider, et typisk produkt som alle har, men de aller fleste ikke kan så mye om.

‘’En ny undersøkelse fra HubSpot viser at 82% av alle hjemmesider ikke har en klar og tydelig call-to-action, og at disse hjemmesidene i snitt taper 6 kunder eller salg hver dag. Med en gjennomsnittlig ordreverdi på kr 1000 vil det si at disse bedriftene taper nesten 400 000 i omsetning hver eneste år. Bare fordi de mangler en klar og tydelig call-to-action.

Vi i Web Wixer har mer enn 8 års erfaring med utvikling, design og optimalisering av hjemmesider. Vi har levert hjemmesider til mer enn 250 bedrifter, alle disse har en klar og tydelig call-to-action – så våre kunder er ikke en del av den dystre statistikken. Er du?

La våre spesialister hjelpe deg å få en hjemmeside som ikke bare har en klar og tydelig call-to-action, men som også på alle andre måter er optimalisert for å gjøre det den skal: skaffe bedriften flere kunder og leads.

Kontakt oss i dag for en gratis gjennomgang av din hjemmeside.’’.

Straight Forward metoden

straight forward metoden for historiefortelling

Dette er en av de aller enkleste metodene man kan benytte seg av. Svakheten med den er at den ikke adresserer problemet, og da blir også fundamenteringen av løsningen svakere.

Den egner seg derfor best til en kort, klar og tydelig presentasjon av et enkelt produkt eller tjeneste som de fleste kjenner til fra før.

Her går vi rett på sak med en presentasjon av løsningen, altså produktet eller tjenesten. Få med 1-3 egenskaper og fordeler og forklar kort hvordan og hvorfor det fungerer. Avslutt som alltid med en klar og tydelig call-to-action.

 

How To metoden

how to metoden for historiefortelling

‘’How to’’ metoden kan man bruke når man skal forklare en prosess eller fremgangsmåte. Det kan være at man skal ha en film til opplærings- eller utdanningsformål eller vil fortelle en kunde hvordan man kan oppnå fordelene et produkt eller tjeneste gir.

Som med ‘Straigh Forward’ går man også her rett på løsningen, men der stopper også likheten. I How To metoden fortsetter man med å forklare stegene seeren må følge for få løsningen eller nå målet.

 

I en reklamefilm eller markedsføringssammenheng generelt er det optimale er å tilpasse det slik at det er 3 steg kunden må gjennom. Du kan strekke det til 4 steg, men 5 steg blir for mange. I en opplæringsfilm er det annerledes, der må man jo ta seeren gjennom de stegene prosessen tar.

Til slutt, vis og forklar resultatet eller tegn et bilde av hvordan fremtiden ser ut etter at seeren har gjennomført stegene. Avslutt med en klar og tydelig call to action som forteller seeren hva han eller hun må gjøre for å komme i gang med prosessen.

 

Protagonist vs Antagonist metoden

Protagonist vs Antagonist metoden for historiefortelling

I denne metoden bygger man en historie rundt en risiko, fare eller skade som kan oppstå. For å illustrere dette bruker man eksempler på en som har tatt feil valg og fikk et problem. Motstykket blir en som har tatt det riktige valget (ditt produkt/løsning) og følgelig ikke har det samme problemet.

Start med å presentere personen som har gjort det man ikke bør gjøre og derfor ikke har det spesielt bra.

 

Fortell så hva det var som gjorde at personen havnet i denne ulykksalige situasjonen. Hvorfor har han/hun det ikke bra? Hvordan føler han/hun seg, eller hvilke konsekvenser har det fått?

Følg opp med å fortelle motstykket, illustrert med en person som har tatt det riktige valget. Denne personen har selvfølgelig en problemfri hverdag og er kjempefornøyd. Det er selvfølgelig fordi han/hun har tatt det riktige valget (ditt produkt/løsning) som du nå presenterer.

Forklar hva det er som gjør (hvordan og/eller hvorfor) denne er løsningen er den riktige eller beste. Avslutt, som alltid, med å fortelle seeren hva han/hun må foreta seg for å få tak i den riktige løsningen. En klar og tydelig call to action.

Denne metoden egner seg godt til å presentere produkter eller tjenester av høy kvalitet, eller som krever en spesiell sertifisering eller kompetanse. Det kan for eksempel være farene ved å benytte ufaglærte elektrikere eller svart arbeidskraft. Denne metoden benyttes også ofte i holdningskampanjer.

 

Success Story metoden

success story metoden for historiefortelling

Dette er en ganske enkel og effektiv måte å bygge opp en handling eller historie på. Det er også en metode du med ganske stor sannsynlighet har sett i bruk. VitaePro reklamene bruker veldig ofte denne metoden.

Her bruker man kundereferanse som utgangspunkt for historien (‘’Hei, Hilde GP her….). Gjennom at kunden forteller om alle fordelene han/hun oppnår formidler man også hvilket problem man løser.

 

I eksemplene med VitaePro er problemet ulike helseplager og begrensningene disse kan gi. Løsningen er selvfølgelig, hvis jeg skal sette det på spissen, et aktivt og lykkelig liv uten helseplager.

Når du har lest så langt som til hit så skjønner du sikkert hvor vi skal. Helt riktig, du må fortelle kunden hva han/hun må gjøre for å få tak i produktet eller tjenesten din.

Oppsummering

Å bruke historiefortelling i markedsføring er et veldig effektivt virkemiddel. Jeg anbefaler absolutt (med noen få unntak) å bruke en av metodene over hvis du skal lage en animasjonsfilm. Hvis du bestiller animasjonsfilm hos oss vil våre manusforfattere som oftest bruke historiefortelling når de skriver manuset.

Hvis du mener at én av metodene passer veldig godt med din visjon, eller til ditt produkt eller tjeneste, så fortell og gjerne hvilken når du sender inn løsningsbeskrivelsen din. Så skal vi gjøre vårt for å skrive en historie som fanger oppmerksomhet, vekker interesse og skaper engasjement.