Slik oppretter du en YouTube kanal for bedriften din

av | 30. aug 2022 | Verktøy og publisering

Når du har investert i en animasjonsfilm kan det jo hende at du ønsker at så mange som mulig skal se den. Ved å publisere den på YouTube får du en enkel måte å dele den på. Du kan dele lenken direkte til videoen på YouTube eller bruke en enkel kode til å bygge videoen inn på hjemmesiden. Det beste av alt er at det også blir veldig enkelt for andre å dele animasjonsfilmen din.

Hva er YouTube?

Aller først, la oss gå kort gjennom hva YouTube er.

YouTube er en sosial media plattform for videoinnhold som eies av Google. Det mange ikke vet er at YouTube er også verdens nest største søkemotor. YouTube har faktisk flere søk enn Bing, Yahoo, AOL og Ask.com til sammen.

Med en Google konto kan du logge inn på YouTube å se, like, kommentere og dele videoer som andre har lastet opp. Du kan abonnere på favoritt kanalene dine og få beskjed nye videoer publiseres. Du kan bruke den samme Google kontoen som du bruker for alle andre Google produkter, som for eksempel Gmail.

Hvis du ikke allerede har en Google konto kan du enkelt opprette en (se video nederst i artikkelen).

Med en Google konto kan du også opprette din egen YouTube kanal. Har du en YouTube kanal kan du laste opp og puiblisere dine egne animasjonsfilmer og videoer

Du kan opprette både personlige YouTube kanaler og bedrifts kanaler. Akkurat på samme måte som man på Facebook og andre sosiale medier kan ha både en personlig profil og en side for bedriften sin. I denne artikkelen skal vi vise deg hvordan du oppretter en YouTube kanal for bedriften din.

Hvorfor bedriften din bør være på YouTube?

Det er selvfølgelig ikke gitt at alle bedrifter bør være på YouTube. Det kan også være ulike grunner til å ha en bedriftskanal der, og det er forskjellige måter man som bedrift kan bruke YouTube på. Vi skal ikke gå gjennom alle disse nå, men som med alle sosiale medier må man vurdere to ting:

  1. Treffer man målgruppen sin der?
  2. Har man ressurser til å opprettholde aktivitet der?

Det som skiller YouTube litt fra andre sosiale medier er at det kan brukes som en distribusjonskanal. Hvis du laster opp animasjonsfilmen din til YouTube og har en kunde eller samarbeidspartner du vil vise filme til, kan du sende en lenke til filmen på YouTube. Det gjør det enkelt for mottakerne å se, like, kommentere eller dele den med andre, som igjen kan like, kommentere, dele osv.

Det er også enkelt å dele filmer du har lastet opp til YouTube på sosiale medier, eller til og med bygge YouTube filmer inn på bedriftens hjemmeside. Begge deler kan gi de samme effektene som over. Derfor kan det være lurt å opprette en kanal for bedriften på YouTube og laste opp animasjonsfilmer eller videoer man har der. Det er også mulig å gjøre det uten å være spesielt aktiv eller publisere nytt innhold hele tiden slik man må på mange andre sosiale medier. Det fullt mulig å ha en aktiv YouTube strategi, men det er ikke avgjørende.

Opprett bedriftskanal på YouTube

Når du skal opprette en bedriftskanal på YouTube må du først logge inn på YouTube med en Google bruker. Hvis du ikke har en Google bruker kan du enkelt opprette en, se video nederst i artikkelen.

  1. Logg inn på YouTube på PC eller mobil
  2. Gå til Konto og Dine Kanaler
  3. Klikk ‘Legg til kanal’
  4. Skriv inn navnet på kanalen (bruk navnet på bedriften eller merkevaren kanalen skal representere).
  5. Huk av for å akseptere betingelser, og klikk ‘Opprett’

Verre er det ikke. Nå er det bare å tilpasse kanalen. Laste opp logo og bannerbilde, legge til en beskrivelse, lenke til hjemmesiden din, e-postadresse som kundene dine kan kontakte deg på, og laste opp filmene dine.

Hvis du vil se hvordan det kan du jo alltids ta en titt på YouTube kanalen vår.

Se hvordan du oppretter Google bruker og bedriftskanal i denne videoen

Utfyllende informasjon finner du i disse artiklene