Å lese bøker kan være både avslappende og spennende, men å se de samme bøkene gjengitt på filmlerret eller TV skjermen er en helt annen opplevelse. Bare tenk på noen av største filmene og seriene de siste par tiårene; Harry Potter, Ringenes Herre og Game of Thrones.
Basert på bokserier alle som en. Det er uten tvil fengende bøker med fantastiske historier alle sammen, men ren, skjær magi når historiene får utfolde seg i levende bilder på skjermen. Det er litt på samme måte med videomarkedsføring. En god historie blir så utrolig mye sterkere når den fortelles med levende bilder.
Det er anvendelig i alle bransjer, men i denne artikkelen skal vi se på 4 gode grunner til at software selskaper bruker animasjonsfilm eller video i sin markedsføring.
#1 Vis frem bedriften
For software selskaper er det spesielt viktig å vise potensielle kunder hvorfor andre mennesker bruker løsningene deres. I den teknologidrevne verden vi lever i, transformerer mennesker og teknologi i tett samspill verden i små skritt, nærmest sekund for sekund. Nye løsninger lanseres stadig og konkurransen om å vinne kundene er knallhard.
I et slikt miljø er det av gjørende for tilbyderne å få vist frem både bedriften sin og funksjonene og fordelene med løsningene man leverer. Det er her en vellaget animasjonsfilm kan gi ethvert programvareselskap et fortrinn over sine konkurrenter.
#2 Bygg tillit med levende innhold
Mange mulige kunder lar seg ikke overbevise av overlegen funksjonalitet og mange bruksfordeler alene. For at de skal ta det siste steget, og betale for en tjeneste må de også ha tillit til selskapet som leverer tjenesten. Det er ingen som gir pengene sine til noen de ikke stoler på.
Det holder altså ikke å vise kundene hvordan løsningen gjør livet deres bedre eller enklere, de må har tillit til leverandøren også. En profesjonell og skreddersydd animasjonsfilm kan hjelpe bedriften å bygge den tilliten som trengs. Det er ikke bare en glimrende måte å vise frem og illustrere
løsningen på, det hjelper også bedriften å fremstå som seriøs og pålitelig.
#3 Det er et utmerket virkemiddel i markedsføring
Tilstedeværelse og annonsering i sosiale medier er noen av de mest effektive markedstaktikkene. Her betyr innhold alt. Rett innhold til rett tid, og det er ikke noe innhold som skaper mer engasjement enn levende bilder. Det gjelder både visninger, likes, kommentarer og delinger.
Med en profesjonell, skreddersydd animasjonsfilm fanger man oppmerksomhet, vekker interesse og lar programvareselskaper rask forklare hvordan løsningen forenkler kundens hverdag. Og det på en måte som er både engasjerende og lett å forstå.
#4 Boost din SEO ranking
Søkemotoroptimalisering er en markedstaktikk i seg selv som krever et grundig og langsiktig arbeid. Det skal over tid skapes mye og godt innhold, som engasjerer, blir delt og lenket til. Det du kanskje ikke visste er at undersøkelser viser at nettsteder med filminnhold har større sannsynlighet for å komme på førstesiden av søkemotorer som Google.
En animasjonsfilm eller to eller tre på hjemmesiden vil altså understøtte SEO arbeidet bedriften legger ned, og hjelper bedriften til å ranke høyere på søkemotorer.
Oppsummering
Med en eller flere animasjonsfilmer kan programvareselskaper forklare funksjonalitet og fordeler på en engasjerende og lett forståelig måte. De kan bygge tillit med et skreddersydd innhold som etterlater et profesjonelt inntrykk hos potensielle kunder. Sist men ikke minst er animasjonsfilm et effektivt virkemiddel i markedsføringen av produkter og tjenester. Levende innhold skaper de beste resultatene på sosiale medier, og det hjelper bedriften til høyere ranking på søkemotorer. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare programvareselskaper, det er overførbart til en rekke andre bransjer også. Har du en idé eller tjeneste, et produkt eller konsept du gjerne skulle løftet til nye høyder? Da anbefaler vi (om enn noe subjektivt) å vurdere animasjonsfilm.