Alt du trenger å vite om forklaringsfilmer

av | 02. sep 2022 | Forklaringsfilmer

Explainer videos, eller forklaringsfilmer som vi liker å kalle det, blir stadig mer populært, og det er det mange gode grunner til. Men hva er en forklaringsfilm egentlig? Hva kan de brukes til? Hvorfor bør du vurdere om dette er noe for din bedrift? Svaret på dette og mye mer får du i denne artikkelen.

Hva er en forklaringsfilm?

En forklaringsfilm er akkurat det den utgir seg for å være; en film med formål å forklare noe. Det kan være en idé, et konsept, produkt, en bedrift eller tjeneste. Noe som kanskje er litt komplisert og som best fortelles med levende bilder. Eller kanskje noe som i utgangspunktet er litt tungt, tørt eller kjedelig og som trenger å «sprites» opp litt.

For å si det på en annen måte; med en forklaringsfilm kan du formidle et komplisert eller kanskje litt kjedelig budskap på en måte som er både engasjerende og lett å forstå. Kanskje til og med noe som kan virke litt skummelt og trenger å ufarliggjøres.

Animasjonsfilm er det perfekte formatet for forklaringsfilmer. De kan gjøres morsomme, lekne, humoristiske eller mer alvorlig, formelle og seriøse. Alt kommer an på hva du ønsker å formidle, hvordan du ønske å formidle det og til hvem det skal formidles.

Hvorfor bruke forklaringsfilmer?

Hovedpoenget med en forklaringsfilm er å forklare noe. Når du kan vise noe, enten det er komplisert eller ei, så blir det mer engasjerende og lettere å forstå enn om man skriver eller sier det.

Det er også mange andre gode grunner til at bedriften din bør bruke forklaringsfilmer, eller film generelt. Her er noen av de viktigste:

  • Du kan formidle mer informasjon på kortere tid
  • Levende bilder fanger oppmerksomhet og vekker interesse
  • Film skaper mye mer engasjement enn tekst og bilder
  • Nettsider med film har større mulighet til å havne på førstesiden på Google
  • De aller fleste markedsførere rapporterer om svært god ROI på bruk av film i markedsføring

I dagens samfunn med sosiale medier har film blitt det innholdet som skaper størst engasjement. I sosiale medier ligger også muligheten til å oppnå stor spredning av bedriftens innhold. Enten det er organisk, betalt eller begge deler.

Animerte forklaringsfilmer

Animasjonsfilm er kanskje den mest populære formen for forklaringsfilmer. Det er nok mange grunner til det. Her hos oss i Manimation Studios kan bedriften din få en profesjonell, skreddersydd animasjonsfilm til priser fra under kr 10 000,-. Animasjonsfilm er altså et langt rimeligere alternativ enn en tilsvarende produksjon av videofilm.

Animasjonsfilmer kan også lages i flere ulike stiler slik at filmen får en utforming som passer bedriftens merkevare og det budskapet dere ønsker å formidle med den. Her er noen eksempler på ulike animasjonsstiler som dere kan bruke til animasjonsfilmen deres. Du kan også lese mer om de ulike stilene og se eksempler på dem her.

Karakteranimasjon

I denne animasjonsfilmstilen benyttes en eller flere menneskeliknende skikkelser, eller karakterer, til å formidle budskapet. Det kan være én karakter som fungerer som forteller eller det kan være en samtale mellom to eller flere karakterer.

Infografisk animasjon

Eller informasjonsgrafisk animasjon presenterer informasjon ved hjelp av tekst og grafikk. Ved bruk av kreativ animasjon kombinert med lydeffekter og fortellerstemme kan dere få en presentasjon som fanger oppmerksomheten til seeren.

2D animasjon

I en 2D animert animasjonsfilm skaper man et todimensjonalt miljø enten det inkluderer karakterer, tekst, grafikk eller annet. Dette er den desidert brukte formen for animasjonsfilmer så det er store sjanser for at du har sett en slik på ett eller annet tidspunkt. 2D animasjon er også en god del rimeligere enn 3D animasjon.

3D animasjon

Med 3D animasjon kan man lage tredimensjonale objekter som kan roteres som om de var ekte. Man kan også kombinere 3D animasjon med motion graphics (bevegelsesgrafikk) og skape en 360 graders presentasjon eller forklaringsfilm. 3D animasjon er perfekt for eksempel når man vil ha en eksklusiv produktpresentasjon som er noe utenom det vanlige.

Motion graphics animasjon

Med motion graphics, eller bevegelig grafikk som det blir oversatt til, bruker man visuelle effekter, animasjon og filmteknikker for å gi liv til det som utgangspunktet er stillbilder eller «stillestående» grafikk. Dette er ikke animasjonsfilmer som nødvendigvis er historie- eller karakterdrevne. Ofte involverer de bruk av animerte abstrakte former, logoer, grafer, tekst eller ulike kombinasjoner av disse.

Whiteboard animasjon

Det er en animasjonsfilmstil der historien vises eller fortelles på en tavle (whiteboard) med grafikk som vanligvis er håndtegnet. Her brukes ofte grafikk med svarte linjer tegnet på en hvit bakgrunn, og formidlingen av konseptet eller ideen kan ofte minne litt om fremføringen av et skuespill. Whiteboard animasjonsfilmer er et flott alternativ når man ønsker å fortelle komplekse og lange konsepter på en engasjerende måte.

Oppsummering

Nå er du forhåpentligvis litt klokere på både forklaringsfilmer og animasjonsfilmer. Forklaringsfilmer eller explainer videos er perfekte å bruke når du skal forklare noe. Det kan være en idé, tjeneste eller bedrift, eller det kan være et produkt eller konsept.

Uansett hva du ønsker å fortelle, hvordan du ønsker å fortelle det eller hvilken stemning du ønsker å skape så finnes det en stil og en måte å lage en animert forklaringsfilm på som dekker ditt behov. Som du skjønner er det mange muligheter til å skape en skreddersydd animasjonsfilm for din bedrift. Hvis du vil vite mer, sjekk ut våre produkter innen både 2D animasjon og 3D animasjon. Du kan også lese mer om selve animasjonsprosessen her.